Search
Generic filters

علائم اعتیاد به گوشی موبایل و راهکارهای کاهش آن

علائم اعتیاد به گوشی موبایل و راهکارهای کاهش آن

زمانی که تلفن همراه اختراع شد، هیچکس تصور نمی‌کرد یک گوشی ساده بتواند تا به این حد پیشرفت کند و به یک کامپیوتر کوچک جیبی تبدیل گردد. گوشی‌های ابتدایی تنها وسیله برای برقراری تماس و نهایتا ارسال پیامک بودند اما با پیشرفت‌های اخیر تبدیل به ابزاری قدرتمند شده‌اند که می‌توان کارهای بسیاری با آنها انجام داد. همچنین به ابزاری برای سرگرمی افراد تبدیل شده و این موضوع موجب وابستگی بیش از حد افراد به گوشی‌های هوشمند امروزی شده و به ویژه برای جوان‌ها اعتیادآور است.  علائم زیادی نشان دهنده اعتیاد به گوشی موبایل می‌باشند که در ادامه به معرفی آنها و ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل می‌پردازیم.

علائم اعتیاد به گوشی موبایل

استفاده از گوشی موبایل برای رفع نیاز با اعتیاد به آن تفاوت دارد اما نکته قابل توجه این است که آیا ما تنها برای رفع نیازهایمان از گوشی موبایل استفاده می‌کنیم یا خیر؟ ابتدا باید نیازهایمان به گوشی هوشمند را شناسایی کنیم و بین برقراری تماس، ارسال پیامک، برقراری تماس با دوستان، پرداخت‌های بانکی و … با پرسه زدن‌های بی‌دلیل و طولانی مدت در اکسپلورر اینستاگرام، کانال‌های جک تلگرام یا فیسبوک و … تمایز قائل شویم و به خوبی تفاوت نیاز به گوشی با وابستگی به تلفن همراه را درک کنیم تا بتوانیم زندگی سالم‌تری داشته و استفاده بهینه از این گجت‌های هوشمند داشته باشیم. در ادامه به معرفی نشانه‌های اعتیاد به گوشی می‌پردازیم:

1.نگاه به گوشی هوشمند به محض بیدار شدن از خواب!

2.گوشی موبایل را همه‌ جا با خود می‌برید، حتی در رخت‌خواب یا سرویس بهداشتی.

3.در نبود گوشی احساس تنهایی دارید.

4. زمانی که در حال استفاده از گوشی هستید، گذر زمان را احساس نمی‌کنید.

5.احوال‌پرسی از طریق موبایل را به احوالپرسی حضوری ترجیح می‌دهید.

6.در هر فرصت و زمانی از گوشی استفاده می‌کنید، حتی موقع غذا خوردن.

در هر فرصت و زمانی از گوشی استفاده می‌کنید، حتی موقع غذا خوردن.7.تمایل به پاسخ سریع به پیام‌های مجازی و چک کردن دقیقه‌ای شبکه‌های اجتماعی

8.عزت نفس شما به میزان دریافت لایک یا توجهات مجازی وابسته شده است.

9.بدون گوشی موبایل احساس تنهایی می‌کنید و در صورت نبود آن دچار وحشت می‌شوید.

10.موقع دیدن فیلم، سریال، صحبت با دوستان‌تان هم حاضر نیستید سرتان را از صفحه گوشی بر گردانید.

11.درگیر بودن دائمی ذهن نسبت به دریافت پیام‌ها یا ارسال و اشتراک گذاری عکس و فیلم در صفحات مجازی

12.بروزرسانی مداوم برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اسمارت فون

راهکارهای درمان اعتیاد به گوشی موبایل

بهترین راه حل برای رفع اعتیاد به گوشی‌های هوشمند، کنار گذاشتن آنها و مقاومت در برابر وسوسه استفاده از آنها می‌باشد. اما شاید با خود بگویید چنین کاری غیر ممکن است! باید به شما بگوییم دور بودن از گوشی هوشمند به معنای عدم استفاده از آن نیست بلکه به معنی استفاده درست در زمان مناسب است. برای ایجاد چنین شرایطی راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

  • نوتیفیکیش شبکه‌های مجازی را قطع کنید. با مراجعه به صفحه عدم نمایش نوتیفیکیشن آیفون و عدم نمایش اعلان‌های اندروید به راحتی می‌توانید با خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ برنامه‌ها یک گام برای رفع اعتیاد به گوشی برداشته و کیفیت زندگی روزمره خود را ارتقا دهید.
  • موقع خواب گوشی را با خود به اتاق خود نبرید و تلفن همراه‌تان را خاموش کنید.
  • موقع مطالعه و کار گوشی موبایل را در جایی قرار دهید که در دید شما نباشد.
  • در مهمانی‌ها و جمع دوستان گوشی خود را در کیف یا جیب خود بگذارید و از بودن کنار دیگران لذت ببرید.

با وجوداینکه هر کاربر با توجه به نیازش از امکانات اسمارت فون‌ خود استفاده می‌کند اما آمارها حاکی از آن است که بیشترین کاربردهای گوشی‌های هوشمند برای

  • جستجو در اینترنت و چک کردن سایت‌های مختلف
  • حضور در شبکه‌های مجازی
  • عکس‌برداری و فیلم‌برداری و به اشتراک گذاری آنها در صفحات مجازی
  • برقرای تماس و ارسال پیام

می‌باشد. از این‌رو می‌توان با بکارگیری راهکارهای ذکر شده برای سلامت جسمی، آرامش ذهنی و افزایش کیفیت کارهای روزمره خود گامی موثر برداشته و اندکی از بند اعتیاد به گوشی موبایل رها شوید.

عوارض اعتیاد به گوشی هوشمند

استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند عوارضی به همراه دارد که موجب کاهش کیفیت زندگی فردی می‌گردد در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض اعتیاد به گوشی موبایل اشاره می‌نماییم:

  • افزایش تنهایی و افسردگی
  • افزایش استرس و اضطراب
  • کاهش تمرکز و تشدید اختلالات نقص توجه
  • کاهش توانایی خلاقیت
  • افزایش تصادفات رانندگی
  • کاهش کیفیت خواب
  • کاهش روابط اجتماعی و ارتباط با افراد
  • چاقی به دلیل کاهش تحرکات
  • سندرم گردن پیامکی که به دلیل فشار زیاد وارد شده به گردن و ستون فقرات در اثر پایین انداختن گردن برای خواندن پست‌ها و پیامم‌ها ایجاد می‌شود.
  • سندرم Text Claw . اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد تایپ می‌کنید باید با سندرم کارپال آشنا شوید. این بیماری ناشی از فشرده شدن عصب به دلیل فشار زیاد به دست‌ها و انگشتان در اثر تایپ کردن زیاد ایجاد می‌شود.

سندرم گردن پیامکی

دیدگاه‌ها 0

*
*

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • Price
  • Add to cart
  • Attributes
  • Custom fields
  • Additional information
مقایسه
Open chat
اگر سوال دارید در خدمتم...